Implicitne teorije inteligencije odnose se na one karakteristike, osobine i ponašanja za koja smatramo da su odraz inteligencije neke osobe. Nestručnjaci, laici, ali i neki stručnjaci, na osnovu vlastite intuicije ili iskustva, formiraju teorije o inteligenciji, koje ne možemo potkrijepiti nalazima empirijskih istraživanja. Drugim riječima, iza njih ne stoje naučne činjenice, odnosno rezultati dobro kontrolisanih i metodološki korektno provedenih studija.
Nasuprot tome, imamo eksplicitne teorije inteligencije, koje su zasnovane na naučnim modelima, a oni su opet nastali metodološko-psihometrijskom obradom realnosti, dakle, ne manjka im empirijskog materijala.
Karakteristike implicitnih teorija inteligencije su:
a) promjenjivost (pojam inteligentne osobe se može mijenjati u okviru misaonih shema svakog od nas);
b) razlikuju se od prostora do prostora (Eskimi i Indonežani imaju različite koncepcije o inteligenciji i očekivanja u vezi sa osobom koju smatraju inteligentnom);
c) mogu se poklapati sa naučnim koncepcijama i spoznajama;
d) mogu poslužiti kao polazišna tačka u naučnim istraživanjima;
e) nerazdvojan su dio procesa samoprocjene i procjene drugih (socijalne percepcije i evaluacije).
Primjera radi, u Keniji se inteligentnom osobom smatra ona ličnost koja je socijalno odgovorna, dok se u Zimbabveu uz ovaj pojam vežu vještine kao što su razboritost i oprez. U Americi je opšteprihvaćeno mišljenje da se inteligencija nasljeđuje, dok je u Japanu ona povezana sa trudom i radom, koji mora rezultirati prepoznatljivim uspjehom.
Ferenčić (2004) je pitao 108 roditelja šta bi, po njima, trebalo pokazivati dijete dobi od 4 do 6 godina, da bi ga oni okarakterisali kao inteligentno. Odgovore je sažeo u pet kategorija:
1) rješavanje problema, razumijevanje, zaključivanje;
2) kreativnost, radoznalost;
3) verbalne i školske vještine, pamaćenje;
4) socijalne vještine i osobine ličnosti i
5) motivacija, usmjerenost cilju.
Prve tri su najzastupljenije i odnose se na kognitivnu domenu, a posljednje dvije na socijalni i motivacioni aspekt.
Siegler i Richards (1988) su zatražili od studenata da opišu prototip inteligentne odrasle osobe. Pripisali su joj sljedeće sposobnosti (navedene po učestalosti odabira):
1) rezonovanje;
2) verbalne sposobnosti;
3) rješavanje problema;
4) sposobnost učenja i
5) kreativnost.
Sternberg (1981) je od ispitanika zatražio da odgovore na sljedeće pitanje: ”Šta je, po Vama, inteligencija?” Odgovori su kategorizovani ovako:
a) praktična sposobnost rješavanja problema;
b) verbalna sposobnost (akademska inteligencija) i
c) socijalna kompetencija (socijalna inteligencija).
Kada su studenti i srednjoškolci s naših prostora pitani koju poznatu osobu smatraju izrazito inteligentnom, najčešće navode Alberta Ajnštajna, Nikolu Teslu i Josipa Broza Tita (uz još nekoliko državnika).
Pripremio: Selman Repišti, mr. psih.
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.